Trageton i praktiken: en metod för läs- och skrivinlärning med datorn som redskap

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Linda Johannesson; Silvana Nyqvist; ; [2008]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Vi har båda läst svenska för tidigare åldrar och kände att vi ville fördjupa oss mer i läs- ochskrivinlärning. Att hjälpa eleverna till goda läs- och skrivkunskaper kommer att bli en av de viktigasteutmaningarna för oss som nyutexaminerade pedagoger. Läs- och skrivinlärningen har sett ut på ungefär sammasätt under många år och vi var nyfikna på att titta vidare på eventuellt andra sätt att hjälpa eleverna. ArneTrageton är en man som har ägnat mycket tid till att forska kring hur barn lär sig läsa och skriva. Han harutvecklat en metod som skiljer sig från den traditionella läs- och skrivinlärningen genom att han vänder påbegreppet så att man lär barnen att skriva sig till läsning istället för tvärtom. Något som också intresserade ossmed Tragetons metod var att han ser datorn som ett viktigt verktyg i undervisning.Syfte: Syftet med detta arbeta är att utvärdera de didaktiska konsekvenserna (möjligheterna ochbegränsningarna) av några av Arne Tragetons metoder i praktiken utifrån nedanstående centrala delar:­ Det informella lärandet­ Det organiserade klassrummet­ Datorn som redskap­ Praktiska skrivutvecklingsmetoderMetod: I vår undersökning har vi använt oss av kvalitativa undersökningar i form av intervjuer ochobservationer. Vi har gjort litteraturstudier av olika metoder i läs- och skrivinlärning och tidigskriftspråksutveckling samt fördjupat oss i Tragetons metoder och i ett pågående skolutvecklingsprojekt.Resultat: Genom våra intervjuer och observationer har vi fått nya perspektiv och synsätt på läs- ochskrivinlärning som inte följer det traditionella sättet. Av de observationer och intervjuer vi gjort kan vi se enbredd och variation med metoden där barnen fick komma i kontakt med skriftspråkandet på många olika sätt. Vitror att Trageton-metoden i undervisningen gör att elever kan bli mer motiverade att skriva då datorn somredskap underlättar både skrivning och bearbetning av texter. Samtidigt tror vi att det är viktigt att variera sinundervisning för att kunna nå ut till alla elever då en metod kanske inte passar alla.--

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)