Mäklarbranschens digitalisering : En kvalitativ studie om skapande av kundrelationer utifrån digitala resurser

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Avdelningen för företagsekonomi

Sammanfattning: Det primära syftet med denna uppsats är att undersöka hur digitaliseringens utveck- ling påverkar skapandet av kundrelationer för svenska fastighetsmäklare. Uppsatsen tar sitt ursprung i en teoretisk referensram som ligger till grund för analys av insam- lad data.  Empirin har samlats in genom en kvalitativ metod. Undersökningen har genomförts via intervjuer med sex svenska fastighetsmäklare som har fått berätta om sin inställ- ning till digitaliseringen inom mäklarbranschen. Resultatet har sedan kodats vilket genererat teman och begrepp som är väsentliga för uppsatsen. Utifrån dessa har analysen formats och tillsammans med slutsatsen genererat ett resultat. Studien gav ett flertal intressanta perspektiv och utfall. Ett utmärkande resultat var att digitalise- ringen inte påverkat skapandet av kundrelationer inom mäklarbranschen i den mån som tidigare förutsatts. Vår undersökning tyder på att den bakomliggande anled- ningen till detta främst grundar sig i gamla lagar och regelverk som präglar bran- schen. Sådana lagar antas bromsa en eventuell utveckling till en mer digitaliserad försäljningsprocess. Däremot har empirin visat på andra tendenser inom digitalise- ringen av mäklarbranschen samt synsättet på skapandet av kundrelationer. Det kan konstateras att digitala mäklarbyråer når framgång vilket talar för att kunders för- hållningssätt till fastighetsmäklares arbetssätt förändrats.  Avslutningsvis visar vår studie på att digitaliseringen framförallt påverkat synsättet snarare än arbetssättet för skapandet av kundrelationer inom mäklarbranschen samt att branschen troligtvis kommer fortsätta att digitaliseras. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)