Hur används operatörens kunskap ochkompetens för utveckling av produktionen?

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Industriell produktion

Författare: Frida Arnestrand; Stina Nilsson; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: En viktig del av Lean production är eliminering av slöseri av olika slag. En av dessa slöserierär outnyttjad kreativitet och kompetens, vilket också var grundidén till att detta arbete till slut landade i frågeställningen "Hur används operatörens kunskap och kompetensför utveckling av produktionen?". Arbetet baseras på en litteraturstudie av kunskapsöverföring och Lean-principerna, samt intervjuer med en operatör/montör och produktionschef/verkstadschef på Scania och Sandvik Coromant.  Teorin visar att det finns en mängd sätt att se på kunskap och hur den på bästa sätt hanteras. Detta teoretiska ämne kallas knowledge management och diskuterar olika sätt att angripa kunskapsöverföring och organisering på företag. Ämnet grundar sig i att det finns två sättatt se på kunskap, som ett objekt eller som en process kopplat till handling. Det finns också två sorters kunskap, explicit vilket är konkret kunskap så som en instruktion ochimplicit kunskap vilket är en personlig kunskap och som ofta härstammar från erfarenhet. Både Scania och Sandvik Coromant är i dagsläget mycket duktiga på kunskapsöverföring och att arbeta efter Lean vilket syns genom deras väl etablerade metoder och system. De har båda ett stort fokus på förbättringar och låter ingen avvikelse passera utan diskussion. Medarbetarna är högst involverade i företagen och ges möjligheter att påverka och utvecklasin arbetsplats. Scania och Sandvik Coromant använder sig av olika metoder för att försöka samla ihop och spara implicit kunskap hos sina erfarna medarbetare men detär en utmaning. Analysen visar att det är många delar av produktionen som påverkar kunskapshanteringen.I stort handlar det om förståelse för kunskap, bra ledarskap och gruppsamhörighet, samt utnyttjande av olika verktyg för kunskapshantering. Den kunskap som företagen lyckas fånga upp används i dagsläget i stor utsträckning till att förbättra arbetsmiljö och säkerhet, men även till att utveckla företagen för att hålla sig konkurrenskraftiga på marknaden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)