Hur kommunicerar vi i rummen? : en komparativ studie av magasinsrum och utställningsrum i museimiljö

Detta är en Magister-uppsats från Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum)

Författare: Anders Lagheim; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Vad lär vi i olika museirum? Hur ser den pedagogiska potentialen ut i museimagasin jämfört med i utställningsrum? Hur fungerar interaktion och kommunikation mellan objekt, rum och människa i olika rum i museimiljö? Denna uppsats behandlar dessa frågor. Empirin utgörs av en enkätstudie utförd vid fem museer i Sverige samt två utställningsanalyser utförda vid två av museerna, belägna i Stockholm. Relevant litteratur i museologi, museipedagogik, didaktik och pedagogik har behandlats. Forskningsansatsen är didaktisk, jag vill undersöka hur undervisning och lärande kan konstitueras i skilda museimiljöer. Resultatet visar att de didaktiska ansatser som finns, både när det gäller undervisning och lärande i magasinsmiljö och i utställningsmiljö, är intimt förknippad med det museologiska uppdrag som är förhärskande vid Sveriges museer. Frågor kring lärande relateras genomgående till vilket uppdrag museerna har i stort kring bevarande, insamling och visande av museiföremål. Detta uppdrag uppvisar vissa likheter museerna emellan, men olikheterna härvidlag är större, beroende av de undersökta museernas skilda storlekar, skilda ämnesområden och skilda uppdrag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)