Skolkuratorers roll och perspektiv på det förebyggande arbetet mot kränkande behandling
Sammanfattning: I den här studien beskrivs hur skolkuratorer arbetar förebyggande mot kränkande behandling för att främja elevers välmående och utveckling. Studien syftar till att undersöka skolkuratorers arbetssätt gällande förebyggande arbete mot kränkande behandling på grundskolan. Frågeställningar för att uppfylla studiens syfte är: Hur arbetar skolkuratorer förebyggande mot kränkande behandling? Hur är handlingsutrymmet i det förebyggande arbetet mot kränkande behandling utifrån skolkuratorers perspektiv? Hur ser samverkan ut med andra professioner i det förebyggande arbetet mot kränkande behandling? För att uppfylla studiens syfte och behandla frågeställningarna valdes en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. Datainsamlingen transkriberades och analyserades genom tematisk analys och jämfördes sedan med relevant tidigare forskning inom det aktuella ämnet. Resultatet som presenteras innebär att det förebyggande arbetet mot kränkande behandling utförs på olika sätt, på olika nivåer. Andra betydande delar i studien påvisar handlingsutrymmet och samverkan med andra yrkesprofessioner på skolan. Resultatet har diskuterats och analyserats med en grund i den systemteoretiska utvecklingsekologiska teorin, vilket har varit studiens teoretiska utgångspunkt. Ytterligare fynd, som studien redovisar, är: förebyggande arbetssätt i form av vuxennärvaro, värdegrundsarbete och förebyggande i kombination med åtgärdande arbete.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)