Och ytterst vill jag att du skall utvecklas: en fallstudie om empati och ledarskapskommunikation

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka och analysera hur chefer inom en stor offentlig organisation förhåller sig till begreppet empati i sitt ledarskap och i sin kommunikation. Studien syftar därigenom till att ge en fördjupad förståelse för hur ett empatiskt perspektiv kan bidra till effektivitet i chefskommunikationen på ett positivt sätt. Vilka faktorer som bidrar till en empatisk ledarskapskommunikation och hur dessa kan utvecklas ytterligare kommer också att tangeras. Med analysen vill jag utveckla empatiforskningen inom den kommunikativa aspekten av ledarskap och identifiera möjliga vägar för hur begreppet kan användas effektiviserande. Genom att undersöka ledarskapskommunikation utifrån ett perspektiv av empati har jag bidragit till en djupare förståelse för hur begreppet används och påverkar effektivitet inom kommunikationen. I det empiriska material bestående av djupintervjuerna med högt uppsatta chefer vid ett av Sveriges universitetssjukhus har det tydligt framkommit att det empatiska förhållningssättet finns närvarande, om än ofta implicit, i det kommunikationsarbete som bedrivs. Det har också genom tolkning av materialet framkommit att den vårdande aspekten i organisationens verksamhet på olika sätt finns närvarande i organisationskulturen vilket föreslås i skiftande utsträckning ha inverkan på det empatiska förhållningssättet. Vidare har modern kommunikations och ledarskapsteori om reflexivitet och interaktion knutits samman med de grundläggande funktionerna i hur en kommunicerad empatisk inriktning fungerar i praktiken. Slutligen föreslås att ett framlyftande av empatibegreppet och en ökad kunskap kring den praktiska användningen kan fungera effektiviserande på chefskommunikationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)