Första års gymnasieelevers upplevda kunskap om depression och ångest samt dess behandlingsmetoder.

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Fysioterapi

Författare: Cecilia Levin; Sebastian Nydahl; [2019]

Nyckelord: Depression; ångest; behandling; prevention;

Sammanfattning: Bakgrund Det har utförts studier som belyser problemet med ökningen av antalet ungdomar som upplever psykisk ohälsa. Trots detta finns det få studier som undersöker om ungdomarna själva har kunskap om de vanligaste mentala sjukdomarna samt ett begränsat antal studier som belyser var de får sin kunskap ifrån. Det finns studier som tyder på att kunskap om psykisk ohälsa kan minska stigma samt agera preventivt. Syfte Syftet med denna studie var att undersöka förstaårs gymnasieelevers upplevda kunskap om depression och ångest samt hur mycket av denna kunskap de upplever att de har lärt sig i grundskolan. Syftet var även att undersöka om dessa elever upplevde sig ha kunskap om vilka behandlingsåtgärder som finns för depression och ångest. Design och metod En kvalitativ explorativ design användes. Data samlades in med sju semistrukturerade intervjuer och en induktiv manifest innehållsanalys användes för att analysera den insamlade datan. Resultat Dataanalysen resulterade i åtta kategorier och 34 subkategorier.  Deltagarna beskrev sjukdomssymtom, behandling, preventiva åtgärder, professionellt stöd vid depression och ångest, samt att de fått denna kunskap från sociala medier.  Konklusion Resultatet tyder på att deltagarna hade viss kunskap om depression och ångest, men de visade ingen kunskap angående vad en fysioterapeut kan göra för en person som lider av psykisk ohälsa eller att fysisk aktivitet kan agera preventivt samt vara en behandlingsåtgärd. Vidare forskning om preventiva åtgärder för psykisk ohälsa behövs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)