Möjligheter och svårigheter i en mångkulturell förskola/skola

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med vår studie är att synliggöra den kulturella mångfald som pedagoger möter iförskolan och skolan. Eftersom detta ämne är brett och att det finns många forskningsfrågor,har vi valt att inrikta oss på somaliska folkgruppen. De frågor som vi anser vara de viktigaste idetta forskningsområde är att undersöka utbildningsområdet i en mångkulturell kontext ochhur pedagogerna arbetar när det gäller dessa frågor. Resultatet visar att det råder en stor bristpå förståelse och kunskap där även fördomar inkluderas mellan föräldrarna och pedagogernamen också bristen på hänsyn till de olika kulturella skillnader som vi mötte. Eftersom detsvenska samhället förändras mer och mer, vilket skolan kan vara en spegling av, där olikaetiska kulturer möts, innebär det för oss pedagoger att finna ett arbetssätt om hur vi skallkunna möta detta, vilket också står klart och tydligt i Lpfö 98 och Lpo 94. Vi anser att det börligga i skolledningens intresse att pedagoger får en adekvat utbildning inom detta område attpedagoger kan möta barn och elever på ett sätt som innebär att vi inte kränker dem bara för attdet uppstår olika kulturella skillnader. Det vill säga, öka vår förståelse inför deras kultur ochreligion att barnen och eleverna inom de mångkulturella områden får den utbildningen somdet har rätt till.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)