Förskolebanken : Ett pedagogiskt material med dramalekar för pedagoger i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Åsa Norrby; Annici Pettersson; [2016]

Nyckelord: dramalek; material; förskola; styrd lek; drama;

Sammanfattning: Våra egna erfarenheter har lett till att vi ville skriva om drama i förskolans verksamhet och utforma en produkt för pedagoger. Detta för att öka ämnets status och betydelse i förskolans verksamhet. Syftet för vår produkt är att inspirera pedagoger i förskolan att använda dramalekar samt att produkten ska vara lättillgänglig för alla. Den metod vi har använt oss av är att skriva en arbetsprocess om hur vi gått tillväga när vi utformat vår produkt. Tidigare forskning visar att leken är en stor del i förskolans verksamhet, trots detta ges inte pedagogstyrda lekar tillräckligt stort utrymme. Den pedagogstyrda leken ger barn många möjligheter till att utvecklas och ta till sig ny kunskap. Forskningen visar även att pedagogstyda lekar stärker barngruppens sammanhållning. Innan produktutformningen genomfördes en målgruppsundersökning med fem förskollärare för att påvisa behovet utav produkten och en efterföljande utvärdering med samtliga förskollärare. Den färdiga produkten består av en hemsida med beskrivningar till 41 dramalekar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)