IT-ANVÄNDNING I EN FÖRÄNDERLIG MILJÖ En fallstudie om IT-användning i akademin i samband med distansarbete och Covid-19

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Samhället har under de senaste åren stått inför en rad olika utmaningar. Covid-19 och dess intåg 2020 ledde till en rad förändringar där Folkhälsomyndigheten bland annat utfärdade rekommendationer om hemarbete. De tjugo senaste åren har inneburit en drastisk teknisk utveckling där allmän konsumtion av IT har lett till större tillgänglighet för både privatpersoner och företag. Syftet med studien är att undersöka hur individer anpassar sin IT-användning för att klara av nya arbetsmetoder och processer i en situation där tidigare arbetssituation abrupt avbryts då arbete hemifrån beordrats, vilket kommer att göras genom att besvara följande fråga: Vad kännetecknar IT-användningen inom akademin efter omställning till hemarbete? För att besvara frågeställningen har fyra begrepp inom området IT-användning använts. No-IT, Target-IT, Personal-IT och Shadow-IT där semistrukturerade intervjuer med fem medarbetare och tre avdelningschefer på ett svenskt akademiskt lärosäte genomfördes. Resultatet visar på en organisatorisk tvetydighet i IT-användningen där ett program kan definieras som tre av nyckelbegreppen på tre olika avdelningar. Den anpassade IT-användningen kännetecknas av att i situationer där användaren upplever brister i funktionalitet, missförtroende mot avsedd IT samt tvetydig kommunikation från organisationen ökar sannolikheten att användaren rör sig bort från Target-IT.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)