Att styra det okända – En studie av integrationsprocessen vid ett vertikaltföretagsförvärv
Sammanfattning: Bakgrund och problem: När Volvo Lastvagnar under 2003 förvärvade sin störstaåterförsäljare i norra Europa genom att köpa loss Bilia AB:s lastvagnsverksamhet så ställdesföretaget inför två problem. Volvo skulle inte bara integrera ett bolag med en annanföretagskultur in i sin egen organisation, de var dessutom tvungna att lära sigåterförsäljarverksamheten som de nu skulle styra och utveckla. Studiens huvudproblem är attdiskutera hur framgångsrika Volvo har varit i att integrera och styra en förvärvad verksamhetsom ligger utanför det egna kompetensområdet.Syfte: Huvudsyftet med denna studie är att beskriva och diskutera den styr- ochintegrationsproblematik som uppkommer i samband med ett företagsförvärv, med fokus påden situation som uppstår då ett företag rör sig vertikalt i värdekedjan.Avgränsningar: Studien fokuserar på integrationsprocessen och lägger mindre vikt vid demer affärsstrategiska val som Volvo har gjort. Vidare så har vi begränsat vår studie till attbeskriva hur förvärvet upplevts av personer på mellan och hög ledningsnivå.Metod: Studien är främst att likna vid en induktiv ansats och bygger på en kvalitativ metodik.Det empiriska materialet har samlats in genom intervjuer med femton personer på utvaldapositioner i företaget och genom en enkätundersökning med ytterligare tio. Det har understudiens gång skett en löpande återkoppling mellan teori och empiri, vilket resulterat iutvecklandet av ett relevant teoretiskt ramverk.Resultat och slutsats: Sammanfattningsvis kan sägas att även om Volvo lyckats bra inomflera områden, så finns det fortfarande ett antal områden som kan förbättras. Vår slutsats är attintegrationsprocessen har försvårats och förlängts av att det inte bara var frågan om ettföretagsförvärv, utan också om en vertikal integration. Integrationen har också försvårats avde kulturella skillnader som fanns mellan företagen vid tiden för förvärvet.Förslag till fortsatt forskning: Ett sätt att utveckla denna studie är att göra en utvärdering avhuruvida den organisationsstruktur som Volvo har idag är optimerad för att driva och utvecklaåterförsäljarverksamheten. Ett annat hade varit att studera hur Volvo skulle kunna utveckla sinstyrning av återförsäljarnas servicefunktion.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)