Religionsundervisning i grundskolans tidigare år

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Vårt syfte med uppsatsen är att ta reda på hur religionsundervisningen ser ut på en mindreskola i södra Skåne. Detta vill vi veta eftersom vi som blivande lärare bör ha en inblick i vadelever tycker och tänker om olika ämnen. Nu kunde vi inte testa hur eleverna och lärarnatycker om alla ämnen utan vi valde att undersöka religionskunskapsämnet som även är vårthuvudämne i lärarutbildningen. Vi valde att intervjua både elever och lärare, samt göra enenkätundersökning med samtliga elever i årskurs sex på samma skola. Vi har i vår uppsatsförsökt att ta reda på om lärarna ser religionskunskapsämnet som ett viktigt ämne eller ettämne vars prioritet är låg. Vi har även försökt att ta reda på vad eleverna uppskattar mest närdet gäller religionsundervisningen. Det vi har kommit fram till är att intresset förreligionskunskap är lågt bland både lärare och elever. Trots detta anser lärarna att ämnet ärviktigt. Många av eleverna har svårt att förstå meningen med religionsundervisningen,samtidigt som det är flera av eleverna som anser att det är ointressant och tråkigt. Det harockså visat sig att eleverna inte vet att livsfrågor tillhör religionsundervisningen. Samtidigt ärdet flera av eleverna som tycker detta är intressant. Lärarna anser också att livsfrågor ärviktiga och att de borde bli bättre att förklara för eleverna att det tillhörreligionsundervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)