Det balanserade styrkortet i en process : En fallstudie gjord i säkerhetskontrollen vid Stockholm Arlanda Airport

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Industriell ekonomi

Sammanfattning: Förhöjd säkerhetsprocess och den ökade resenärs trafiken i kombination med processorientering av verksamheten, har bidragit till att säkerhetskontrollen behöver nya och uppdaterade beslutsprocesser för att kunna utvärdera och förbättra processen för säkerhetskontrollen. Genom det balanserade styrkortet och tidigare forskning analyseras lämpligheten för ett balanserat styrkort för delprocessen “Möjliggöra säkerhetskontroll” på Stockholm Arlanda Airport. Detta genomförs genom en fallstudie på Swedavia och flygplatsen Stockholm Arlanda Airport för att kunna tillföra ny tillämpning inom området för ett balanserat styrkort i en flygplatsverksamhet. Utformningen är gjord med en deduktiv ansats för att först kunna skapa en kunskapsbas att sedan arbeta vidare med. Det empiriska materialet samlades in med hjälp av intervjuer hos fallföretaget. Där nulägesbeskrivningen formades som beskriver att Swedavia befinner sig i ett tidigt stadie med sitt arbete med en processomställning. Det gör att de efterfrågar en ny uppföljningsmetod till processen “Möjliggöra säkerhetskontroll”. De utvärderar och förbättrar verksamheten idag genom kötid, kvalité och kundupplevelse. Stockholm Arlanda Airport vill utöka sin mätning och få en ny strukturerad metod. Vår slutsats är att ett balanserat styrkort kan anses som lämplig uppföljningsmetod för en process i en flygplatsverksamhet, i detta fall säkerhetskontrollen. Vi presenterar ett förslag på ett anpassat balanserat styrkort för styrning, mätning och uppföljning av mätetal anpassade till säkerhetskontrollen på Stockholm Arlanda Airport där vi vill poängtera vikten av att inkludera medarbetare från berörd verksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)