Läkemedelshantering. Faktorer som påverkar iordningställande och administrering av läkemedel inom sluten vård

Detta är en Magister-uppsats från

Sammanfattning: Bakgrund: Patientsäkerheten har alltid varit ett aktuellt ämne. Det förekommer vårdskador inom slutenvård. Bristande läkemedelshantering är en bidragande faktor. Sjuksköterskan har huvudansvaret för läkemedelshantering. QSEN: s sex kärnkompetenserna används som teoretiskreferensram då specialistsjuksköterskan kan tillämpa dem i sitt arbete. Syfte: Syftet med studien var att identifiera faktorer i sjuksköterskans iordningställande och administrerande av läkemedel som påverkade patientsäkerheten inom slutenvården. Metod: Mixmetod med konvergent parallell ansats. Observationer och enkäter användes vid datainsamling. Dataanalys gjordes med hjälp av sex steg som beskrivs av Henricson. Den kvantitativa delen analyseras och presenteras med hjälp av beskrivande statistik. Den kvalitativa delen analyserades med hjälp av manifest innehållsanalys och presenteras i kategorier. Triangulering användes och resultatet presenteras tillsammans. Resultat: Påverkande faktorer för säker läkemedelshantering fanns inom områdena, läkemedelsordination och arbetsmiljö. Avbrott var en betydande störande faktor i studien. Gemensamma nämnarna för avbrott var auditiva ljud, andra personal kategorier, läkemedels ordinationer samt arbetsmiljö. Förbättringsförslagen som framkom av informanterna bekräftar kategoriseringen av riskfaktorerna: ordinationer, arbetsmiljö med underkategorierna auditiva faktorer, läkemedelsrum, patientantal och stress. Konklusion: Faktorer som påverkade sjuksköterskans iordningsställande och administrerande av läkemedel och som påverkade patientsäkerheten presenteras under resultat. Det överensstämmer med tidigare forsknings resultat. De berörda faktorerna kan minimeras genom ökad kompetens och medvetenhet hos alla i arbetsteamet. Ytterligare forskning behöver göras för att upptäckta vilka åtgärder som är lämpligast att implementera för att öka säkerhetskulturen. Det kan uppnås med hjälp av randomiserade studier där olika metoder prövas och utvärderas. Nyckelord: Arbetsmiljö, avbrott, ordination, läkemedel, hantering, riskfaktorer ABSTRACT: Background: Patient safety has always been a hot topic. There are nursing injuries in hospital care and deficiency management of drugs is a contributing factor. The nurse has primary responsibility for medication management. QSEN ´s six core competencies was used as a theoretical framework, because a specialist nurse can apply them in their work. The aim: The aim of this study was to identify factors in the nurse's preparation and administration of drugs that affect patient safety in inpatient hospital setting. Methods: A mixed method with convergent parallel approach was used. Observations and questionnaires were used as data collection. Data analysis was performed in six steps. The quantitative part analyzed and presented using descriptive statistics. The qualitative part was analyzed using manifest content analysis and presented in categories. Triangulation was used and the results presented as a whole. Result: Influencing factors for the safe of drug management were in the fields, prescription drugs and work environment. Interruption was a significant disruptive factor in the study. The common denominators of interruption were auditory sounds, other personnel, poor drug prescriptions and work environment. The improvement proposals emerging from informants confirm the categorization of risk factors as: prescriptions, work environment that contains subcategories auditory factors, medications room, number of patients and stress. Further research needs to be done to discover what action is most appropriate to implement to increase the safety culture. This can be achieved by randomized trials in which different methods are tested and evaluated. Conclusion: Factors that influence nurses` preparation and administration of drugs that affect patient safety are presented in the results. This is consistent with previous research results. The relevant factors can be minimized by increasing qualifications and awareness of all the work team. Further research needs to be done to discover what action is most appropriate to implement to enhance the safety culture. This can be achieved by randomized trials in which different methods are tested and evaluated.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)