Nordeas närvaro på Facebook ur ett användarperspektiv : En kvantitativ undersökning av hur användare uppfattar Nordeas medverkan på Facebook

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för kommunikation, medier och it

Sammanfattning: Litteraturen innehåller tre olika områden över hur företag enligt teorin bör agera i de socialamedierna. De tre områden som litteraturen resulterade i var den sociala webben, kommunikationoch marknadsföring. Syftet med undersökningen har varit att utreda på vilket sätt de teoretisktfastslagna områdena relaterar till användarnas upplevelse av områdena. Syftet utreds genom enfallstudie där Nordea har varit undersökningens studieobjekt och sociala medier representerats avFacebook. Syftet resulterade i följande huvudfrågeställning: Hur förhåller sig Nordeas Facebooksidasaktiva användare till Nordeas medverkan på Facebook? Undersökningens empiri samladesin genom en kvantitativ metod som ämnade svara på frågeställningen. Den kvantitativa metodenbestod av en webbenkät. Genom att använda en webbenkät blev svaren standardiserade ochsvaren kom från ett stort antal respondenter därmed ökade möjligheterna till att generalisera.Resultaten från undersökningen visar att det är området kommunikation som är det område sommest kvantitativt bidrar till att användarna deltar på Nordeas Facebook-sida. Det ärkommunikationen som är mediets styrka och den största anledningen för Företag att medverkapå Facebook. Användarnas upplevelse stämmer väl överens med teorierna om hur företag böragera i de sociala medierna. Undersökningens slutsats är således att empirin förstärker respectiveområdes teoretiska bakgrund.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)