Trädets sus och vattnets brus- att lära utomhus! En jämförelse mellan traditionell förskola och I Ur och Skur -förskola

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Studien syftar till att undersöka om barn i en I Ur och Skur -förskoleverksamhet fårandra möjligheter till lärande än barn i en traditionell förskoleverksamhet? Vadbestår de möjligheterna i så fall av? Vilka andra möjligheter till lärande får de ileken? Som metod har vi använt oss av en fallstudie bestående av intervju ochobservation. Vi besökte två I Ur och Skur - förskolor och en traditionellförskoleverksamhet. Vi intervjuade de olika pedagogerna och deltog i observationerunder en heldag vardera. I vår studie kom vi fram till att barnen fick andramöjligheter till lärande. De möjligheterna bestod av fler sinnliga upplevelser, friskarebarn, mer kreativitet och mer motoriska utmaningar. Vår studie har gett osskunskaper om hur vi kan använda oss av utomhusmiljön som en plats för lärande ivårt kommande yrke.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)