Hur går det till? : En studie av hur lågstadielärare ser på praktisk undervisning i sex och samlevnad

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Den här studien undersöker svenska lågstadielärares syn på deras praktiska sex- och samlevnadsundervisning i årskurserna 1–3. Studien baseras på tre forskningsfrågor: Vilka mål anser lärarna att de har med sin undervisning som berör sex och samlevnad? Vad anser lärarna att de har för innehåll i sin undervisning som berör sex och samlevnad? Vilken undervisningsmetodanser lärarna att de använder i sin undervisning som berör sex och samlevnad? Detta undersöks genom enkätintervjuer med 11 lågstadielärare som arbetar i Sverige, mer specifikt Uppsala, Stockholm och Borås. Studiens huvudsakliga resultat är att det saknas en samsyn i lärarnas uppfattning av mål, innehålloch undervisningsmetod. Däremot visar resultatet att lärarna som anser att de har mål med sin undervisning har långsiktiga mål. De vanligaste målen är att ge eleverna mer kunskap inom området och att utveckla dem till goda medmänniskor. Resultatet angående innehåll visar att de vanligaste undervisningsområdena är relationer och känslor. Lärarna anser även att de undervisar om kroppen, jämställdhet, normer, diskriminering, kränkande behandling, kön och mänskliga rättigheter. Undervisningen i sex och samlevnad anses inte planeras utan sker främst direkt och spontant. Resultatet visar att lärarna anpassar sin undervisningsmetod efter situation och elevbehov men även att vissa lärare anser att de inte undervisar i sex och samlevnad. Eftersom studiens resultat påvisar att det överlag saknas en samsyn i sex- och samlevnadsundervisningen behövs tydligare riktlinjer. Därmed är det nödvändigt att genomföra vidare forskning inom området för att skapa förutsättningar för en likvärdig sex- och samlevnadsundervisning i lågstadiet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)