Vem tjänar på offentliga e-tjänster? - En studie av e-tjänster för barnomsorg i Simrishamns kommun

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: I denna studie har vi ur ett intressentperspektiv undersökt vem som tjänar på offentliga e-tjänster. Syftet med studien var att tydliggöra olika intressenters nytta av offentliga e-tjänster och visa på den påverkan som dessa har för olika intressenter. Detta gjordes med hjälp av en kvalitativ studie, som främst bestod av intervjuer med intressenter för barnomsorgse-tjänster i Simrishamns kommun. Nyttan för dessa intressentgrupper undersöktes utifrån de fyra perspektiven; mänskliga resurser, informationsutbyte, arbetsflöde för informationshantering och produktivitet, grundade i vårt ramverk för effektivitetsmätning. Resultatet från studien visade att nyttan av offentliga e-tjänster, som kan bestå av dels medborgarnytta och dels verksamhetsnytta, skapas av de tre faktorerna hög användningsgrad, bra samarbete och tillförlitlighet. Slutsatsen vi drog av studien var att om e-tjänsterna uppfyller medborgarnytta skapas också verksamhetsnytta och vice versa. Vi drog även slutsatsen att om både medborgare och kommun tjänar på offentliga e-tjänster så är det kommunen som kan dra mest nytta av de förändringar som användande av e-tjänster innebär.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)