Smart mobilitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Författare: Vangelis Alexander Pispas; Carl Wollin; [2021]

Nyckelord: Social Sciences;

Sammanfattning: Titel: Smart mobilitet - Från äganderätten till "användarrätt" Nivå: Kandidatuppsats i Service Management inriktning Hotell och Turism , VT 2021 Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management Handledare: Michael Johansson Syfte och frågeställningar: I kontext med den ökande urbaniseringen och massivt bilanvändande i metro urbana städer runt om i världen blir alternativa transportmedel allt mer relevant ur ett långsiktigt hållbarhetsperspektiv. På grund av en ökad miljömedvetenhet hos individer är syftet med studien är att undersöka förändringen av den bakomliggande motivationen till bildelningstjänster. Metod: Studien utgår från en kvantitativ metod med ett deduktivt synsätt. Insamlingen av empiri utgörs av webbenkäter som spridits genom ett snöbollsurval. Teori: Teorin grundas på följande begrepp och fenomen: Händelser som påverkat förhållningssätt till miljön och delningstjänster, disruptiv innovation, delningsekonomi, triple bottom line och hållbar mobilitet. Slutsatser: Studien visar på att en ökad användning av bildelningstjäsnter i städer bidrar till en hållbar mobilitet. I analysen framgår det att svenskars mottaglighet till denna innovation har ökat. Vidare visade även analysen att viktiga aspekter för konsumenter när de står inför valet av att använda en bildelningstjänst är bilarnas tillgänglighet, priset på tjänsten och tjänstens fördelar ur ett hållbarhetsperspektiv. Nyckelord: Distruptivinovation, delningsekonomi, triple bottom line, hålbarmobilitet, smartmobilitet, bildelningstjänster.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)