Användargränssnitt för participativ interaktion med en multitouch-skärm

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Ergonomi och aerosolteknologi

Sammanfattning: Stora skärmar med stöd för multitouch börjar användas i många olika sammanhang, som till exempel museum eller skolor. Participativ design är exempel på en användbar metod för att inkludera medborgare i stadsplanering. Ett gränssnitt för participativ design på touchskärmar behöver vara väldesignat och intuitivt. För att utforska hur ett sådant gränssnitt kan se ut användes en iterativ användarcentrerad designprocess indelad i fyra steg: (1) identifiera krav, (2) utforma alternativ, (3) ta fram prototyp och (4) utvärdera. Principer för naturliga användargränssnitt användes också inom projektet. En mindre prototyp togs fram för att testa en grundläggande interaktion för att manipulera 3d-objekt. Tester visade att interaktionen fungerade bra. Efter insamling av användardata via enkät och en litteraturstudie togs en andra prototyp fram. Denna prototyp hade möjlighet att flytta, skala och rotera hus eller andra objekt. Dessa kunde positioneras på realistisk kartdata och hittades i en sidomeny. Det fanns också möjlighet att skapa positionerade kommentar på kartan. En sekundär skärm användes även för att kunna erbjuda ett markperspektiv. Användartester på prototypen visade att objektmanipulationen och navigationen fungerade väldigt bra, medan vissa andra funktioner fungerade mindre bra. Testerna visade också att det verkar finns ett intresse för att kunna ta del av information och påverka beslut genom denna typ av interaktion. Resultatet av detta projekt kan ge insikt i hur man bör designa liknande interaktion i framtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)