"Det är ett evigt jobb" : Förskollärares förståelse av och arbete med kränkande behandling och mobbning i förskolan

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Föreliggande studies syfte är att bidra med kunskap om förskollärares förståelse av och arbete med kränkande behandling och mobbning i förskolans verksamhet. Kränkande behandling och mobbning är ett samhällsproblem som ger förödande konsekvenser för individen under lång tid. Studiens forskningsfrågor är: (1) På vilket sätt gestaltas kränkande behandling och mobbning i förskolan enligt förskollärare? (2) Hur beskriver förskollärare sitt förebyggande och åtgärdande arbete mot kränkande behandling och mobbning i förskolan? (3) Hur förklarar förskollärare förekomsten av kränkande behandling och mobbning i förskolan? Studien är en kvalitativ intervjustudie som använt semistrukturerade intervjuer med förskollärare som datainsamlingsmetod. Intervjuerna analyserades i två steg, först utifrån en tematisk analys och sedan utifrån ett socialekologiskt perspektiv. Resultatet visar att kränkande behandling och mobbning som utförs av barn gestaltas, enligt förskollärarna, socialt, verbalt, fysiskt och genom kroppsspråk. Resultatet visar även på att förskollärare uttrycker erfarenheter av att förskolepersonal kränker barn i verksamheten verbalt. Förskollärarna menar att deras förebyggande och åtgärdande arbete består i att vara en närvarande pedagog, arbeta med handlingsplaner, arbeta efter förskolans normer, ge barn verktyg samt samverkan med föräldrar. Förekomsten av kränkande behandling och mobbning anses bero på barns utveckling i det sociala samspelet, språkutveckling, barns känslor, bristande kunskaper i pedagogik och kränkande behandling och mobbning hos förskolepersonal, tidsbrist och kulturkrockar. Dessa deltagarförklaringar kan utifrån det socialekologiska perspektivet relateras till kontextuella faktorer som inverkar på kränkande behandling och mobbning på barns mikro-, meso-, exo-, och makronivå. Resultatet pekar på behovet av fortsatt forskning om det finns flera faktorer i dessa system som påverkar förekomst och erfarenheter av kränkande behandling och mobbning i förskolan, exempelvis media, bostadsområde och närmiljö. Eftersom resultatet visar att förskollärare anser att det finns en stor okunskap i förskolan som påverkar förekomsten av kränkande behandling och mobbning vore det även av intresse att intervjua outbildad personal och barnskötare som arbetar i förskolan. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)