Kritiska faktorer för att undvika demotivation : en studie av Länsförsäkringar Gävleborg

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att identifiera de största faktorerna som reducerar motivation i Länsförsäkringar Gävleborg. Faktorerna benämns som motivationsfaktorer. Målet är att medvetengöra dem så att de i största möjliga mån kan elimineras. Förhoppningen är att detta leder till nöjdare anställda och en mer konkurrenskraftig organisation. Metod: Studien har en kvantitativ ansats där empirin består av en enkätundersökning med 22 frågor. Tre till fem frågor är kopplade till varje faktor i vår modell. Enkäten har distribuerats digitalt i Google documents till en kontaktperson på Länsförsäkringar Gävleborg via e-post. Han har sedan vidarebefordrat den i organisationen. Respondenternas svar har kritiskt analyserats och redovisas i empiriavsnittet fråga för fråga. Resultat & slutsats: I vår studie fann vi att demotivationsfaktorerna i vår model hade inverkan på de anställda i Länsförsäkringar Gävleborg. Vi vill belysa tre faktorer som har störst negativ påverkan för motivationen i deras organisation. Dessa tre faktorer är; rework – att behöva göra om utfört arbete, ingen feedback & oproduktiva möten. Faktoranalysen som har utförts verifierar vår 6 faktor modell och komponenterna kan placeras in i den befintliga modellen. Förslag till fortsatt forskning: Det finns ett incitament för vidare forskning inom området. Vidare skulle kvalitativa intervjuer bidra med att finna de underliggande motiven till svaren i den empiriska undersökningen. Studien är begränsad till Länsförsäkringar Gävleborg och det går inte att säga att demotivationsfaktorerna   är universala. Fler undersökningar skulle behöva utföras för att säkra reliabiliteten i svaren. Uppsatsens bidrag: Den statistiska redogörelsen som studien bidrar med ge         Länsförsäkringar Gävleborg en bild av hur deras anställda ser på de olika faktorerna. Vi ger även dem tre, som vi ser det, problem som bör hanteras för att minimera demotivationen hos medarbetarna. Nyckelord: Demotivation, Länsförsäkringar, demotivationsfaktorer,                  anställda

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)