Sociala matvaror : En studie av användning utav facebook inom dagligvaruhandeln

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi och företagande

Sammanfattning: Marknadsföring är idag en viktig del i många företag, i takt med samhällets utvecklinghar sättet att marknadsföra sig på förändrats. I de nyare marknadsföringsteorierna har kommunikationen mellan konsumenten och säljaren fått en allt större roll. Marknadsföringen är på väg att lämna transaktionsperspektivet och gå över motrelationsperspektivet. Detta har gjort att företag letar efter alternativa marknadsföringskanaler så som sociala medier. Uppsatsen studerar hur ICA, Willy:s och Vi-Butikerna använder sig av Facebook för att kommunicera med sina medlemmar. Den empiriska grunden bestående av kvalitativa och kvantitativa observationer samt kvalitativa intervjuer har givit en förståelse för hur företagen interagerar med sina medlemmar. Analysen visar att ICA kommit längre i sitt facebookanvändande än Willy:s och Vi-Butikerna. ICA har ett större antal medlemmar, bra interaktion och bättre innovation än de övriga företagen, detta tyder på att företagets facebooksida fungerar utmärkt. Något samtliga företag brister i är hanteringen av information om medlemmarna. De integrerar inte informationen om medlemmarna på Facebook med deras CRM-system vilket leder till att de inte kan nyttja Facebooks fulla potential.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)