Se & hör! En bonde! : bilder av bönder i svenska media

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Författare: Kristina Lundberg; [2008]

Nyckelord: Bönder; bonde; media; mediebild;

Sammanfattning: Vår bild av omvärlden skapas utifrån det vi vet om den. Min undersökning har närmat sig frågan vem som är skapare av dessa bilder med hjälp av i huvudsak diskursanalys och semiotik. För att ringa in frågan har jag valt att studera ett specifikt fenomen som förekommit flitigt i svensk media på sista tiden, nämligen Bonden. I skrivande stund har denna yrkeskategori sedan en tid tillbaka fått stor medial uppmärksamhet, och undersökningen belyser hur detta gjorts genom att analysera ett antal texter där bonden förekommit. Dessa texter är hämtade från TV4 och deras underhållningsprogram Bonde söker fru och Let’s Dance som visats under hösten 2007 och våren 2008. Syftet med studien är att genom att belysa dessa texter med dels diskursanalysens perspektiv och semiotikens teorier, i huvudsak med hjälp av Barthes mytbegrepp, lyfta fram svaret på frågan Vem och hur är bonden i svensk nutida media? Utifrån mitt perspektiv som mediepedagog är det centralt att uppmärksamma mediernas roll i samhället, och detta arbete ger ytterligare verktyg för att gripa media. I stora drag visar studiens resultat på att programmen uppvisar kommersiellt gångbara bilder där mytbildningen innehåller både konservativa och populistiska drag. Analysen gjorde mig uppmärksam på ett faktum som både förenar och utgör en åtskillnad mellan programmen, nämligen att och hur de använt sig av stereotyper, och den maktutövning som detta innebär. Till denna uppsats hör också ett gestaltande arbete, vilket har sin utgångspunkt i de analyser och det resultat som utkristalliserade sig utifrån uppsatsens frågeställning. I gestaltningen fortsätter bildanalysen och en djupdykning i det globala utbud av bilder av bonden görs, genom att bearbeta TV-sändningar av Bonde söker fru, eller Farmer wants a wife, vilket är dess originaltitel. Programidén har köpts in från Fremantle Media Ltd och producerats i elva länder, och här möter vi ett axplock av detta material. Min tanke är att lyfta upp frågor kring vem som har makten över kulturen genom att belysa hur ett kommersiellt företag har format bilden av bonden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)