Erfarenheter av metodarbete mot mobbning

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Hanna Johansson; [2011]

Nyckelord: Farstametoden; Olweusprogrammet; SET-programmet; m;

Sammanfattning: SammanfattningSyftet med studien är att undersöka lärares erfarenheter av att arbeta med metoder mot mobbning.Huvudfrågorna i studien lyder enligt följande; Vilka erfarenheter har lärare av arbetet med Olweusprogrammet,Farstametoden och SET-programmet?Finns det likheter/skillnader mellan intervjupersonernas erfarenheter av metoderna och Skolverkets granskning?Vilka är dessa i så fall?De metoder som har undersökts är alltså Olweusprogrammet, Farstametoden och SET-programmet. Intervjuernatillsammans med Skolverkets granskning; Utvärdering av metoder mot mobbning (011) och metodernasintentioner ligger till grund för studien. De skall jämföras, analyserar och ställas med och emot varandra.Undersökningen har därför utförts genom jämförande fallstudier. Jag har använt en kvalitativ forskningsmetodoch intervjuat sex olika lärare. Vidare har jag valt att använda mig av semistrukturerade intervjufrågor. De sexintervjuobjekten är uppdelade i tre intervjupar, varav varje intervjupar arbetar med en metod. Intervjuparenbestår av en lärare med mestadels positiva erfarenheter och en lärare med övervägande negativa erfarenheter.Studien har visat att metodarbete inte är den enkla utväg användarna hoppas på. Mobbning är ett mänskligtfenomen och därför mycket komplext, vilket innebär att en metod aldrig i alla situationer med alla barn kantillämpas. De erfarenheter som jag har tagit del av i min forskning visar på just det. Studien har stor betydelse förläraryrket då metoder mot mobbning är vanligt i skolan. Det är således viktigt för lärare att känna till nackdelarsåväl som fördelar med metodarbete mot mobbning. Studien kan förhoppningsvis medverka till att lärareifrågasätter och utvärderar metodarbete mot mobbning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)