The Rotation Curation Experience - En studie om individen i en samskapande process

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Den digitala utvecklingen har skapat nya förutsättningar för hur individer och or-ganisationer kan interagera, där ett exempel är samskapande (eng. co-creation). Syftet med studien är att undersöka de drivkrafter och känslor som ligger bakom individens beslut till att delta i den specifika samskapandeformen rotation curation tillsammans med organisationer och hur detta skapar mening för individen. Vidare vill studien undersöka hur organisationens mål och kommunikationen kring dessa kan påverka individen. En kvalitativ studie har genomförts med hjälp av semi-strukturerade intervjuer med utgångspunkt i ett socialkonstruktionistiskt perspek-tiv. Studiens resultat visar att upplevelsen av rotation curation är central genom hela processen. Det är inom denna ram som drivkrafter och känslor uppstår. Det är även i upplevelsen som mening skapas genom delaktighet, gemenskap och dia-log där självuppfyllelse i form av bekräftelse av det egna jaget ses som betydelse-fullt. Viktiga incitament till deltagande återfinns i relationen till varumärket och i kravet på uttrycksfrihet av ord och person. Resultatet visar vidare att tydlighet i kommunikationen kring syften och mål mellan organisation och individ är viktig för att individen ska kunna känna tillfredsställelse i sin egen prestation och roll i samskapandeprocessen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)