Att förstå sig på digitala verktyg i fritidshem

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: I vårt arbete undersöker vi hur lärare resonerar kring användningen av digitala verktyg i fritidsverksamheten. De frågeställningar som ställdes utifrån syftet är: Hur resonerar lärare i fritidshem kring arbetet med digitala verktyg? Hur resonerar lärare i fritidshem kring läroplanens mål för digitala verktyg i undervisningen? samt Hur resonerar lärare om sina digitala kompetenser i undervisningssammanhang på fritidshem där digitala verktyg förekommer? Den teori som vi valde att utgå från grundar sig i ett sociokulturellt perspektiv. Metod som användes för att samla in data är kvalitativ undersökning i form av fem enskilda intervjuer. Insamlade data har kodats fram utifrån olika kategorier. Resultatet var att samtliga lärare ansåg att digital kompetens är en viktig kunskap eleverna behöver för att möta samhällets tekniska utmaningar. Även tidigare forskning visar att digital kompetens är en viktig förutsättning för att kunna integrera digitala verktyg i sin undervisning. Våra informanter beskriver att digital kompetens är väldigt blandad i deras arbetslag och att de lärare som har god digital kompetens även har ett stort intresse av digitala verktyg. Vi såg en koppling mellan intresse och digital kompetens vilket i sin tur bidrog till motivation att använda digitala verktyg i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)