"Barn lär sig så mycket för dem är som små svampar" : Förskollärares uppfattningar om matematik i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Studiens övergripande syfte är att undersöka vika uppfattningar förskollärare har om barns möte med matematik i förskolan och hur det kommer till utryck i deras arbete samt undersöka hur förskolans läroplan Lpfö 98 reviderad 2010 finns med i deras arbete. Studien är gjord med utgångspunkt ur ett fenomenografiskt perspektiv och studien bygger på kvalitativa intervjuer från fem förskollärare från fem olika förskolor. Sammanfattningsvis visar resultatet på att förskollärare uppfattar att barn i förskolan skall förberedas inför skolans matematik och att barn i förskolan möter matematik i alla verksamhetens delar. Förskollärarna uppfattar att de arbetar med matematik både i vardagen och i planerade aktiviteter. Förskollärarna uppfattar att barn lär sig på olika sätt och genom det är deras uppfattningar att det är viktigt att barn får möta matematiken på flera sätt. Förskollärarna uppfattar sin egen yrkesroll som betydelsefull och anser att läroplanen 98/10 finns med i deras arbete på ett medvetet sätt. Förskollärarna visar på stor ämneskunskap och medvetenhet om barns möte med matematik i förskolan. Deras uppfattningar talar för att barn får möta matematik på ett varierat och lustfyllt sätt i förskolan. Utifrån deras svar kan man se att de når upp till och arbetar med alla läroplanens mål för matematik och att de inser vikten av förskollärarens förtydligande ansvar i läroplanen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)