En studie av trender inom due diligence med fokus på spridning och genomslagskraft

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund: I dagens näringsliv där nationella och internationella företagsförvärv tillhör vardagen har due diligence-analysens relevans ökat tillsammans med antalet undersökningsmoment. Företagens ansvar vad gäller samhällsansvar och korruptionsfrågor debatteras ständigt i samhälle och media vilket bidragit till att CSR-due diligence och third party-due diligence uppkommit som nya granskningsmoment vid företagsförvärv. Utöver dessa har M&A-försäkringar uppstått som en reaktion på förvärvens allt komplexare riskanalyser och garantiklausuler. Syfte och forskningsfrågor: Syftet med studien är att beskriva hur due diligence-trender sprids och undersöka i vilken utsträckning trenderna CSR- och third party-due diligence samt M&A-försäkringar praktiseras av svenska förvärvsaktörer. För att uppnå syftet kommer följande forskningsfrågor att undersökas och besvaras: Vilken genomslagskraft har de identifierade trenderna uppnått enligt aktörer på den svenska förvärvsmarknaden? Vilka faktorer och aktörer är mest bidragande till spridning av nya due diligence-trender? Avgränsningar: Uppsatsen undersöker den svenska förvärvsmarknaden med fokus på spridning och användning av tre utvalda due diligence-trender. Med due diligence-trender avses moment och produkter som anses nya på den etablerade due diligence-marknaden. Metod: Kvalitativa djupintervjuer har genomförts med personer verksamma på den svenska förvärvsmarknaden. Det empiriska underlaget från djupintervjuerna baseras på diskussioner kring trenders spridning och valda trenders genomslagskraft på den svenska förvärvsmarknaden. Det empiriska underlaget analyserades med hjälp av spridningsteorierna Diffusions of Innovations, Managementmodeteorin och produktlivscykeln. Resultat och slutsatser: Av de valda trenderna visar resultatet att CSR-due diligence fått störst genomslagskraft på marknaden, följt av third party-due diligence och M&Aförsäkringar. Väsentligt bidragande faktorer till due diligence-trenders spridning som framkommit under studien är direkt kommunikation mellan individer, grad av förståelighet för trenden och begrepp, stora framgångsrika aktörers agerande samt nationella skillnader i arbetsmetod vid företagsförvärv. Vidare har studien påvisat att massmedias och akademins påverkan på trenders spridning endast är marginell. Förslag till fortsatt forskning: Uppsatsförfattarna har identifierat tre förslag till fortsatt forskning; en spridningsundersökning av vendor och organisatorisk due diligence, en studie baserad på uppsatsens fokuserade trender med grund i en kvantitativ metodansats samt en djupare undersökning av verktyget M&A-försäkringar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)