Dans i idrottsundervisningen - en studie om idrottslärares personliga engagemang och tolkning av styrdokumenten

Detta är en C-uppsats från

Författare: Malin Kruse; Ingemar Sandén; [2010]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: SammanfattningDenna studie fokuserar på hur fem idrottslärare tolkar styrdokumenten gällande dansens plats i undervisningen,och hur deras egen dansundervisning, i form av upplägg och genomförande, ser ut. Personliga intervjuer medidrottslärarna har genomförts, vilka alla jobbar i en och samma kommun. Intervjuerna har transkriberats och ianalysen har vår utgångspunkt varit ett hermeneutiskt synsätt. Ett krav med urvalet av respondenter var att deskulle ha tagit lärarexamen.I den teoretiska delen behandlas bland annat ramfaktateorin och Goodlads läroplansteori. Utifrånrespondenternas svar har vi dragit paralleller till dessa.Resultatet visar att några av idrottslärarna har klara kunskapsluckor gällande innehållet i styrdokumenten.Idrottslärarna anser att både läroplan och kursplan lämnar stort utrymme för personliga tolkningar. Det är ocksåtydligt att respondenterna tolkar vad som står i styrdokumenten på olika sätt. Resultaten visar även att det inteenbart är lärarens personliga inställning till dans som är av avgörande betydelse i fråga om idrottslärarensupplägg och genomförande av dansundervisningen. Det är snarare en rad olika faktorer som påverkar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)