Elevers förförståelse : En studie om hur sex gymnasielärare kartlägger elevers förförståelse av samhällsvetenskapliga begrepp

Detta är en Magister-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Författare: Malin Lindahl; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studien fokuserar på hur lärare kartläggerelevers förförståelseav samhällsvetenskapliga begreppdet vill säga vad eleverkan eller inte kan kunskapsmässigt i början av ett nytt undervisningsmoment. Det är alltså inte en studie om elevers begreppsutveckling eller med andra ord inte hur elevers förståelse för ett begrepp ändrasfrån början av ett moment till slutet av momentet. Genom att göra intervjuer med sex gymnasielärare har jag studerat lärarnas kartläggning av elevernas förförståelse utifrån lärarnas beskrivningar.Studien visarattlärarnaförvisso kartlägger elevernas förförståelse av samhällsvetenskapliga begreppmen att de gör detolika mycket.Främsta skälet som lärarnabeskrivertill kartläggningav elevernas förförståelse av samhällsvetenskapliga begrepp är för att lärarna ska kunna utgå från en för hela klassen lämplig nivå på undervisningen.Studien visar också att lärarna beskriver att deras mest använda metoder för att kartlägga elevernas förförståelse är genom indirekta observationer av elevernas diskussioner och examinationer samt genom användning av brainstorming, tankekartor eller mindmaps. Skälen som lärarna uppger till brukandet av dessa metoder är för att de är snabba, enkla, muntliga ochinte mötermotstånd från eleverna.Utifrån lärarnas beskrivningar ärdäremot förtest och diagnostiska provsällan använda metoderför att kartlägga elevernas förförståelse. Anledningarsom lärarna uppger till att dessa metoder undviks ärför att de tar tid, är skriftliga och möter motstånd från eleverna.Studien visar vidare att lärarna kartlägger samhällsvetenskapliga begrepp somlärarna menaratt eleverna redan har viss förförståelseom. Lärarna beskriver att dessa begrepp uppfattas som lättare att kartlägga eftersomelevernaär intresseradeoch diskuterar samt kan sättasig in i ochrelateratill begreppen. Begrepp därlärarna kartläggerelevernas förförståelse är exempelvis mänskliga rättigheter och demokrati. Utifrån lärarnas beskrivningar kartlägger lärarnadärför sällansamhällsvetenskapligabegreppsom lärarna menar att eleverna saknar förförståelse om. Lärarna beskriver att dessa begrepp uppfattas som svårare att kartlägga eftersom elevernaär ointresserade dåbegreppenav eleverna anses som tråkigaoch abstrakta. Begrepp där lärarna inte kartlägger elevernas förförståelse återfinns inom områdena ekonomi och vetenskapsteori.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)