Microsoft SharePoint : Hur har det påverkat samarbetet inom verksamheten?

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för informatik och media

Sammanfattning: I dagens samhälle behöver organisationer ha ett fungerande samarbete för att kunna utföra ett så bra arbete som möjligt. Microsoft SharePoint är en så kallad informationsplattform som har som ett av sina huvudsyften, att stödja samarbetet i verksamheten. Då SharePoint är en väldigt bred plattform så har vi fokuserat oss på dess inverkan på samarbetet. Målet med detta examensarbete är att undersöka hur SharePoint påverkar samarbetet inom olika verksamheter, vilket i sin tur ska leda till en kunskap om huruvida SharePoint är ett bra stöd för samarbete eller inte. Undersökningen skedde genom fem kvalitativa intervjuer på tre olika företag som arbetar med Microsoft SharePoint i olika utsträckning. Innan intervjuerna genomfördes gick vi igenom befintlig litteratur för att undersöka vad samarbete är för någonting, hur bra samarbete kan främjas och hur det teoretiskt är tänkt att Microsoft SharePoint ska främja samarbetet i verksamheter. I vår analys så jämför vi teorin om hur SharePoint ska främja samarbetet med hur det faktiskt fungerar ute i verksamheterna. Vi jämför också användarnas egna uppfattningar och erfarenheter för att få en praktisk syn på om SharePoint är bra för samarbetet. I slutsatsen framkommer det att SharePoint är ett bra stöd för samarbetet, men hur bra varierar på hur bra planeringen inför implementeringen varit och hur de valt att använda SharePoint.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)