Stress i förskolan : En studie om hur några förskollärare påverkas av stress, vilka orsaker det finns till stress och hur man arbetar för att minska stress

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Författare: Jenny Gunnarsson; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studien handlar om stress i förskolan. Syftet med studien var att ta reda på hur lärare i förskolan upplever stress i sitt arbete. Arbetet begränsades av följande frågeställningar:Hur påverkas lärare i förskolan av stress? Vad är det som gör att lärare i förskolan blirstressade? Vad gör lärarna för att försöka minska stressen i förskolan? Somundersökningsmetod användes kvalitativ intervju och intervjupersonerna var fyrastycken förskollärare i en mellanstor stad, de jobbade alla inom kommunala förskolor.Studien visade att påverkan av stress hos lärare i förskolan var väldigt individuellberoende på vilka tidigare erfarenheter man hade. Det framkom att förskollärarnapåverkades av stress genom trötthet, känslor av frustration och otillräcklighet. Andrastresspåverkan som framkom var till exempel: att inte hinna med det man planerat, ilskaoch irritation. Studien visade även att det som gjorde att lärare i förskolan blev stressadeockså var olika beroende på tidigare erfarenheter och förväntningar. Några orsaker somframkom var bland annat: personalbrist, inskolningar, barngruppernas storlek ochljudnivån. Resultatet visade också att samtal med varandra, samtal med rektor/chef ochatt försöka behålla lugnet och fokus var några av sätten som förskollärare försökte minska stressen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)