Koncept för elektrisk drivlina för tunga vägtransporter

Detta är en Magister-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Sammanfattning: Starka utvecklingstrender för tunga vägtransporter är elektrifiering, automation och autonomi. De stora moment- och effektbehoven vid tunga vägtransporter medför stora svårigheter vid elektrifiering av lastbilar. Och autonoma fordon medför stora säkerhets- och tillförlitlighetsutmaningar.  Det här examensarbetet i maskinkonstruktion genomfördes under vårterminen 2020 på KTH och syftar till att ta fram ett koncept för en elektrisk drivlina av typen central drive. Vi har valt att fokusera på att ta fram en uppsättning sensorer som kan möjliggöra autonoma vägtransporter, samt ta fram en modell för ett mekaniskt skydd till en av dessa sensorer.  För att avgöra vilka typer av, hur många, samt vart sensorerna ska placeras, identifieras först de tillstånd som behöver övervakas för autonomi. En kravspecifikation över vad sensorerna måste klara av upprättas, därefter utvärderas fem sensoruppsättningar mot varandra.  En modell av ett skyddshölje och en kraschbåge tas fram för att skydda uppsättningens dyraste komponent.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)