Automatisering av aktiv lyssnare processen inom examensarbetesseminarium : En utökning av lärplattformen Canvas

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Kommunikationssystem, CoS

Sammanfattning: I dagsläget när studenter från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) ska genomföra en examensarbetspresentation ska det finnas aktiva lyssnare på plats. Aktiva lyssnare är andra studenter som också utför examensarbeten och som lyssnar på presentationen och ställer frågor. Detta är ett obligatoriskt moment som alla studenter genomför under sina examensarbeten. Problemet med detta moment är att det inte genomförs på ett smidigt sätt, för att få sitt deltagande godkänt får man en underskrift på ett papper av examinatorn på plats som bevis på delaktighet. Skulle detta papper tappas bort finns inga bevis på delaktighet. I detta examensarbete ska närvaroprocessen göras smidigare, både för studenter och för examinatorer, med hjälp av digitalisering. Som student ska det vara enkelt att ställa frågor till presentatören, dessa frågor kommer vara en del av grunden för närvarokontrollen. För examinatorer ska närvarokontrollen av aktiv lyssnare deltagandet förenklas. Med hjälp av lärplattformen Canvas, som KTH använder sig av, ska det bli lättare för examinatorer att ta närvaro på studenter. Studenter ska med hjälp av en gruppfunktion i Canvas kunna välja vilken presentation de vill delta i genom att gå med i en grupp som representerar en vald presentationen. Canvas har också en diskussionsfunktion som gör det möjligt för aktiva lyssnare att ställa sina frågor om presentationen, frågorna kommer sedan vara ett underlägg för närvaro och deltagande under presentationen. Canvas kan med sitt applikationsprogrammeringsgränssnitt användas med programmeringsspråket Ruby, vilket är tänkta ska användas, för att digitalisera och förenkla aktiv lyssnare processen. Detta projekt har tagit fram en process som endast använder Canvas för bevis på närvaro och delaktighet som aktiv lyssnare under en presentation. Som aktiv lyssnare behöver man endast gå med i en grupp som representerar en presentation och publicera en fråga i en diskussionstråd i gruppen för att få delmomentet godkänt. Med denna process behöver varken studenter eller examinatorer hantera osmidigt pappersarbete. Resultatet är fullt fungerande och har testats på en fiktiv Canvasdomän och skulle i teorin kunna användas på KTH.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)