Störningar i Stockholms järnvägstrafik på grund av obehöriga vid spår

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Avdelningen för Riskhantering och Samhällssäkerhet; Lunds universitet/Riskhantering (CI)

Sammanfattning: Järnvägen utgör grunden för pendeltrafiken inom region Stockholm och störningar i järnvägstrafiken påverkar många resenärer. En vanlig orsak till störningar i järnvägstrafiken är att obehöriga personer vistas vid spåren. Mellan 2010-01-01 och 2015-05-18 har närmare 1100 händelser med obehöriga vid spår rapporterats i region Stockholm, varav drygt 80 fall resulterat i personpåkörningar med dödligt utfall. För att minska antalet omkomna inom järnvägsnätet beslutade Trafikverkets generaldirektör 2012 om ett halveringsmål som innebär att under 2020 får högst 55 personer omkomma i järnvägstransportsystemet och att fram till dess skall antalet omkomna minska successivt. Detta arbete har identifierat två olika grupper av motiv som ligger bakom spårspring. Motivtyp 1 innefattar motiv som grundas i intentionen att utföra illegala handlingar eller medvetet påverka tågtrafiken samt individer som har suicidala intentioner. Inom denna kategori är vanliga motiv: • Suicidala handlingar • Klotter • Chickenrace Motivtyp 2 innefattar motiv som i första hand inte utgörs av en vilja att beträda spår utan att spårbeträdelser är en effekt av att spåren är ett hinder på vägen till det ursprungliga målet. Inom denna kategori är det huvudsakliga motivet att gena och detta görs av följande skäl: • Tjäna tid • Ta en bekvämare väg Arbetet har mynnat ut i ett antal åtgärdsförslag som kan kategoriseras i fyra huvudgrupper: • Organisatoriska åtgärder som handlar om hur Trafikverket och andra berörda aktörer skall agera när spårbeträdelser uppstår så att konsekvenserna av dessa begränsas. • Fysiska barriärer som handlar om hur åtgärder som avser att minska obehöriga personers möjligheter att ta sig in i spårområdet. • Informationsinsatser som handlar om att Trafikverket kan informera allmänheten om de risker och konsekvenser spårspring medför för individen som begår spårspring och tågtrafiken. • Samhällsåtgärder som handlar om åtgärder som rör stadsplanering, utformning och placering av stationer, spårområdet och spårpassager. För att kartlägga vilka motiv som ligger bakom spårbeträdelser och vilka förutsättningar som gör detta möjligt har en intervjustudie utförs där personal på Trafikverket, Räddningstjänsten Attunda samt Stockholmståg har intervjuats. En hotspotanalys har utförts för att identifiera platser som är starkt drabbade av spårspring och de värst drabbade platserna har studerats djupare med platsbesök och vidare analys. Trafikverkets statistik över obehöriga vid spår har även analyserats. Detta har kompletterats med en litteraturstudie för att erhålla en bild av vad forskningen inom området studerat och vad den kommit fram till. Detta arbete har avgränsats till att endast studera obehöriga vid spår inom järnvägssystemen i region Stockholm och syftar att kartlägga möjliga motiv och orsaker till spårspring samt ge åtgärdsförslag som potentiellt kan minska antalet spårspring och konsekvenserna av dessa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)