Lärare i fritidshem : Hur lärare i fritidshem uppfattar sin yrkesutövning i skola och fritidshem

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Författare: Malin Borg; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med den här studien var att undersöka hur lärare i fritidshem uppfattar sin profession som lärare i skolan och i fritidshemmet. Det är en kvalitativ studie med ett induktivt angreppssätt. Sammanlagt intervjuades åtta lärare i fritidshem med semi-strukturerade frågor. Empirin bearbetades med hjälp av kontextuell analys.  I kategoriseringen visade sig en tydlig lärarroll och en otydlig lärarroll med underkategorierna yrkets kärna, gruppens kultur och rektors roll. Resultatet visar att förutsättningarna för lärare i fritidshem skiljer sig åt.  Lärare i fritidshem med en tydlig lärarroll har goda förutsättningar att utöva sitt yrke genom egen planering och planering ihop med olika yrkeskategorier. Vidare visar resultatet att de har flera kollegor som är utbildade och kan tillsammans driva ett systematiskt kvalitetsarbete. Det är rektor som spelar en viktig roll för att ge förutsättningar till lärare i fritidshem. På de arbetsplatser för lärare i fritidshem med en tydlig lärarroll är rektor intresserad av fritidshemmets verksamhet och ser det som en viktig del i elevens hela dag. I motsats till de arbetsplatser för lärare i fritidshem med en otydlig lärarroll där rektor visar ringa intresse för fritidshemmets verksamhet och inte ger samma förutsättningar för dem att utöva sitt yrke. Det visar sig genom att lärare i fritidshem med otydlig lärarroll inte har tillräckligt med planeringstid, innehar ofta en assistent- eller resurstjänst och vid behov kan, av rektor, beordras in som vikarie under sin planeringstid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)