En SPRINT för alla? − En intervjustudie inom innehållsintegrerad engelskundervisning med fyra mellanstadielärare för elever med olika modersmål

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Sandra Carlsson; [2015]

Nyckelord: SPRINT; CLIL; språkintegrering; ämnesintegrering;

Sammanfattning: I denna kvalitativa empiriska studie belyses vikten av att stötta elever i sin främmande-språkinlärning för att de ska kunna tillgodo se sig ett förmedlat ämnesinnehåll. Studiens syfte äratt se hur detta stöd kan se ut på en skola där främmandespråkinlärning skall ske parallellt ochsamtidigt, det vill säga integrerat, med inlärning av ämnesinnehåll. Studien bygger till liten delpå strukturerade observationer av undervisning och till större del på kvalitativa semistruktureradeintervjuer med undervisande lärare. Fyra lärare, undervisande i årskurserna 4 och 6 på en svenskfriskola där omkring hälften av undervisningen sker på svenska och andra hälften på engelskaoch erhålls elever med ett flertal olika modersmål, inkluderas.Undervisning där främmande språk och ämnesinnehåll integreras kallas inom forskningen oftaför språk- och innehållsintegrerad inlärning och undervisning (SPRINT). Syftet med integreringär alltid att öka elevers kunskap i det främmande språket, samtidigt som ämneskunskaper inlärs.Forskning inom SPRINT visar ofta på högre studieresultat hos elever som deltagit i sådantvåspråkig undervisning, jämfört med jämnåriga elever som undervisats traditionellt med detfrämmande språket separerat från andra skolämnen. Dessa resultat är dock vanligen svåra attförklara endast med undervisningsformen, då elevers bakgrund och fritidsintressen sällan tas ibeaktning.Allt fler skolor och lärare tar sig an SPRINT och inte sällan råder oklarheter när det gäller hursådan undervisning ska utformas och bedrivas. Många forskare visar också att SPRINT-elever ihög andel är passiva och tysta under lektioner, vilket inte är gynnsamt. Detta har väckt ettintresse hos forskare för riktlinjer som SPRINT-lärare bör följa för att ge sina elever bästamöjliga stöd att lära. Denna studies resultat visar att respondenterna ser att modersmål harbetydelse för elever, föremål för SPRINT. De tillfrågade uppfattar dock sitt ansvar som lärareoch sin förmåga att genomföra sin lärargärning olika, vilket leder till att de stöttar sinaspråkinlärande elever på olika vis. Avsaknaden av ovan nämnda riktlinjer ter sig tydlig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)