Solving Heyawake puzzles using Answer Set Programming

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Författare: Casper Winsnes; Gustav Zander; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den här rapporten undersöker automatisk lösning av Heyawakepussel genom att använda Answer Set Programming. Heyawake är på många sätt likt det mer välkända Sudoku men har inte blivit lika efterforskat vilket gör spelet väldigt intressant att undersöka.Spelet är bevisat NP-fullständigt så fokus har legat på att implementera lösaren istället för att göra den så snabb som möjligt men endel optimeringar har ändå gjorts.Answer Set Programming ha länge använts för att lösa NP-fullständiga problem och för Heyawake är det möjligt att lösa normalstora pussel väldigt snabbt. För att optimera lösaren krävs djupgående kunskaper om Answer Set Programming-lösaren som används.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)