Med språkstörning på Gymnasiet : Elevers uppfattningar av sin skolsituation

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Forskning visar på att det är svårt för elever med språkstörning att ta till sig undervisningen i skolan. Deras svårigheter kan te sig på olika sätt, men det är vanligt med svårigheter kring att tänka språkligt, läsa och skriva. Behovet av stöd är stort och skolan är skyldig att anpassa undervisningen efter elevernas och behov. Många lärare är dock osäkra på hur de ska tillmötesgå dessa elevers olika behov. Genom denna uppsats undersöker jag hur elever uppfattar sin skolsituation på gymnasiet samt vilket stöd de upplever att de är hjälpta av. Det framkommer att eleverna uppfattar diagnosticeringen på olika sätt. En del beskriver den som en möjlighet medan andra uppfattar den som ett hinder. De svårigheter eleverna upplever i skolan gäller läsning, skrivning, ordförståelse samt trötthet. Beroende på vilket behov eleverna har och vad skolan erbjuder så använder de sig av olika stöd i skolan. Det handlar om speciallärare, tekniska hjälpmedel och lyhörda ämneslärare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)