Coronapandemins påverkan på restaurangbranschen : En kvalitativ studie som förklarar hur coronapandemin påverkat restauranger.

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Coronapandemin har slagit hårt världen över och smittar fortfarande mängder med människor dagligen. Länder har behövt anpassa sig och implementerat restriktioner som befolkningen behövt följa för att få kontroll på smittspridningen. Sverige är inget undantag i detta. En bransch som drabbats extra hårt av Sveriges restriktioner är restaurangbranschen. Regeringen har valt att implementera ett antal restriktioner som påverkar restauranger. Restriktionerna påverkar bland annat öppettiderna och antalet gäster som samtidigt får vistas i restaurangen.  Syftet med studien har varit att förklara hur restriktionerna under coronapandemin har påverkat restauranger samt hur deras krishantering och styrning har sett ut. I studien har en kvalitativ metod använts, där intervjuer har gjorts med tre respondenter. De har fått berätta om deras erfarenheter kring regeringens sätt att minska smittspridningen genom de restriktioner som implementerats emot dem. I intervjun har också myndighetens hantering av coronapandmin diskuterats tillsammans med hur restaurangerna kan förbereda sig på ett bättre sätt inför en kommande kris. De restauratörer som intervjuats kommer från tre olika verksamheter med olika förutsättningar.  Slutsatsen visade att restriktionerna påverkat restaurangerna negativt samt att de fått göra förändringar i verksamheten för att inte behöva stänga. Restaurangerna har varit eniga i att samarbete och engagemang från hela verksamheten har krävts för att kunna hålla öppet. Slutsatsen visade också att den interna kommunikationen har varit extremt viktig hos restaurangerna, likaså att styrningen har varit anpassningsbar efter den rådande situation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)