Marknaden för hörselskadade : En empirisk studie på uppdrag av Iris Hadar AB

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Idag uppskattas antalet hörselskadade i Sverige uppgå till över en miljon människor, vilket gör hörselskada till ett av våra vanligaste hälsoproblem. Gruppen hörselskadade har vuxit med cirka fyra procent sedan 1985 och det finns inget som tyder på att trenden kommer att vända. Hörselskadades Riksförbund anser att det finns en brist på helhetssyn och otillfredsställande omfattning och kvalitet på de rehabiliterande tjänsterna idag. Efter att personen erhållit en hörapparat anses situationen ofta vara löst och individen bakom problemet glöms bort, trots att undersökningar visar att personen skulle må bättre av rehabilitering. Iris Hadar är ett företag som bland annat bedriver yrkesinriktade utbildningar för döva. På senare tid har företaget fått upp ögonen för marknaden för rehabilitering av hörselskadade. Målet med denna studie är därför att utreda denna marknad. Denna studie har ett starkt empiriskt perspektiv med intervjuer av nyckelpersoner inom branschen för vård och rehabilitering av hörselskadade. Då denna bransch är kraftigt präglad av politiska beslut har också en djupdykning inom den politik som styr aktörerna på marknaden varit en viktig del i framställandet av resultatet. Det resultat som undersökningen visar är att det finns en marknad för rehabilitering av hörselskadade. Det finns dock ingen utpräglad efterfrågan, därför att många av de drabbade inte vet vilken hjälp de kan få. Möjligheterna för Iris Hadar att starta upp en verksamhet inom rehabilitering av hörselskadade är att till en början skapa det nätverk som behövs för att starta verksamheten och alliera sig med Hörselskadades riksförbund, som har en betydande roll på marknaden. Härifrån är, i första hand, nästa mål att upphandla sig till ett ramavtal med Försäkringskassan och i nästa steg mot Landstinget och den privata marknaden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)