Från Minimal Viable Product till Most Lovable Product : Möjliga Boundary Objects mellan UX och Agil systemutveckling i SaaS-branschen i Sverige

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

Sammanfattning: Praktiska erfarenheter från fallföretaget och tidigare forskning visar på utmaningar i att kombinera processerna för agil systemutveckling och användarbaserad designutveckling. Användarbaserad designutveckling förespråkas av UX (User eXperience). Litteraturstudien visar på skillnader i syn på dokumentation, avsaknad av definierad process för gemensamma iterationer, problem med att bryta ner UX-arbete i små beståndsdelar samt hur rollen för UX kan eller ska arbeta tillsammans med utvecklingsteamet. Samarbete över funktionsgränser innebär ofta behov av informationsöverföring genom någon form av objekt eller artefakt. Studiens syfte är att bidra till den befintliga forskningen gällande interaktion mellan agila utvecklingsteam och UX-designers genom att undersöka båda parters perspektiv på hur gemensamt använda artefakter fungerar, för att effektivisera kommunikation, samarbete och informationsöverföring de två funktionerna emellan. Empirin är insamlad genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer med produktägare, utvecklare, development managers och UX-designers/UX-specialister. Resultatet av empiri och analys visar att ingen av de funktionsöverskridande artefakterna som studien identifierat, stödjer informationsöverföring för båda funktionerna enligt kriterierna i Boundary Object Theory. Resultatet av den kontextualiserade jämförelsen i diskussionen visar att funktionernas metodologiska filosofi utgör ytterligare en möjlig barriär för effektivt samarbete funktionerna emellan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)