Jag är Spiderman och du är en prinsessa! : En intervjustudie med förskollärare om populärkulturens påverkan på genus i förskolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka om populärkultur är närvarande i förskolan och hur den används i verksamheten. Syftet är vidare att undersöka om förskollärarnas förhållningssätt till populärkultur påverkar deras arbete med genusmedvetenhet i verksamheten. Den insamlade empirin har sammanställts efter en kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer. Intervjuer har utförts med fyra förskollärare. Intervjuformen har valts med avsikt att kunna få personliga och detaljerade svar från förskollärarna, samt öppna för möjligheten till följdfrågor. Det insamlade materialet diskuteras och analyseras tematiskt ur ett sociokulturellt perspektiv med mediering och appropriering i fokus. Resultatet visar att pedagogens personliga förhållningssätt har stor påverkan i deras arbete med genusmedvetenhet i verksamheten, då det framgår att de pedagoger som använde sig av populärkulturen hade lättare för att upptäcka genusnormer på förskolan. Studien visar också att förutom pedagogernas förhållningssätt fanns det två faktorer till som hade påverkan på pedagogernas arbete med genus. Den första faktorn var barnens inställning, då respondenterna svarade att barnen ofta var påverkade av de traditionellt stereotypa könsrollerna och därmed benägna att följa de normerna som populärkulturen förde med sig. Den andra faktorn var hemmets påverkan, där resultatet visar att kommunikation mellan hem och förskola är viktig för att kunna ge barnen en likartad syn på stereotyper inom populärkultur både i hemmet och i verksamheten. Vidare säger resultatet att även om populärkultur har en given plats på förskolan varierar utsträckningen av användningen mellan olika pedagoger. Vid de tillfällen som populärkulturen användes i verksamheten utfördes detta genom diverse olika metoder

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)