En undersökning av modersmålsundervisning och modersmålsstöd i förskola och grundskola.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Elinore Kvickström; Emeliè Gustafsson; [2011]

Nyckelord: modersmål;

Sammanfattning: Syftet med detta arbete var att lyfta fram modersmålsundervisningen och modersmålsstödet som barnen och eleverna får ta del av i skolan och förskolan. För att få fram detta har vi använt oss av intervjuer och observationer. Vi ville även få del av elevernas egna tankar kring modersmålsundervisningen och det framgår i våra intervjuer som vi har gjort. Det resultat vi har nått fram till är att eleverna är nöjda med sin modersmålsundervisning, men att det finns vissa saker som kan bli bättre. De slutsatser vi kan dra av detta arbete är att modersmålsundervisning och modersmålsstöd är något som är väldigt viktigt för barn i alla åldrar och att det är något som barnen behöver för att kunna känna sig delaktiga i den övriga skolverksamheten, då det ger dem en djupare förståelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)