Läroplaner och miljöundervisningstraditioner i en informell lärandemiljö ­ en kritisk studie av Universeums skolverksamhet

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfatning:Det övergripande syftet med studien var att lyfta fram, analysera, problematisera och kritiskt granska hurUniverseums beskrivningar av sin skolverksamhet kan relateras till, grundskolans och gymnasieskolansstyrdokument med avseende på etik, personligt ställningstagande och kritiskt tänkande. Grunden till studien äratt Universeum själva beskriver sin skolverksamhet som att den är kopplad till läroplanernas mål. Ett ScienceCenter och skolan är dock två skilda verksamheter där förmedling av kunskap sker på olika sätt och målen medverksamheterna är i grunden vitt skilda. För att lyfta fram de frågor som uppkommer i denna problematikgenomfördes en kvalitativ textanalys för att jämföra innehållet mellan Universeums lärarhandledning till derasskoltema "Hållbar utveckling" och läroplanerna, Lpo94 och Lpf94. Resultatet från denna textanalys visade på endiskrepans mellan läroplanernas mål med avseende på etik, kritiskt tänkande och personlig ställningstagande ochUniverseums beskrivningar av temat "hållbar utveckling". Ett andra syfte var att undersöka hur Universeumsskolverksamhet i praktiken förhåller sig till olika miljöundervisningstraditioner. En fördjupad datainsamlinggenomfördes där genomförandet av temabesök i hållbar utveckling observerades. Resultaten från dennafördjupade datainsamling visade att Universeum i huvudsak bedriver en normerande miljöundervisning.Sammantaget pekar resultaten på svårigheten att överföra mål skrivna för skolan till en miljö som står utanför detformella utbildningssystemet. i

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)