Lärares föreställningar om kön i bildklassrummet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Emelie Grundström; Meitreya Sjöbergh; [2019]

Nyckelord: gender;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att få ökad kunskap kring hur lärares könsroller framträder i klassrum och i undervisning av manliga och kvinnliga lärare. Med en genusteoretisk utgångspunkt analyseras begreppen kön, könsroller och genus utifrån bland annat Butler (2007), Hirdman (2003) samt Connell (2006). Lärare utgör den centrala del i denna studie då den genomförs utifrån ett lärarperspektiv. Som metod har en enkätundersökning genomförts där över 200 lärare över hela Sverige deltagit samt observationer av två manliga lärare och två kvinnliga lärare som komplement, på fyra olika skolor i Skåne. Samtliga lärare undervisar huvudsakligen inom bildämnet. Resultatet i studien visar att samhällskonstruerade könsroller gjort och gör ett tydligt avtryck inom dagens skola. Även om flertalet lärare inom både observationer och enkätrespondenter är medvetna om de skillnader som kön medför uppenbarar sig samtidigt motsägande mönster. Resultatet indikerar även en skillnad mellan könen där manliga lärare visar en mer dominant roll medan de kvinnliga lärarna tar sig an en mammaroll. Studien avrundas med en diskussion följt av förslag till vidare forskning. Nyckelord: Bemötande, bildämnet, genus, genusordning, genussystem, kvinnligt, kön, könsroller, makt, maktsystem, manligt, skola, undervisning

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)