På tal om bilden

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna; Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att fördjupa förståelsen för hur ett retoriskt perspektiv på bilden eventuellt kan främja gymnasielärares arbete i svenskämnet. Uppsatsen grundade sig i en upplevd avsaknad av en vetenskaplig grund att förankra till bilden i svenskämnet. Studien inriktade sig mer specifikt på svensklärares arbete med bilder idag och vad det retoriska perspektivet på bilden kan erbjuda svensklärares undervisning och arbete. För att uppfylla syftet utgick studien från kvalitativ intervjumetod med fyra verksamma svensklärare. Intervjuerna fokuserade på lärarnas reflektioner om det egna arbetet med bilden samt bildens roll i samhället. Insamlat material analyserades enligt innehållsanalys och i huvudsak applicerades perspektiv på retorisk vetenskap på informanternas reflektioner. Uppsatsen kommer primärt fram till tre slutsatser. Den första är att samtliga informanter arbetar med bilder i svenskämnet idag. Den andra är att det idag saknas en gemensam vetenskaplig grund för lärarna att relatera sitt eget arbete med bilden till. Den tredje slutsatsen är att retorikens perspektiv på bilden erbjuder ett möjligt redskap för svensklärare att förstå och tala om bilder. Uppsatsen uttrycker således ett behov av att tillämpa en vetenskaplig grund till ämneslärares arbete med bilder och föreslår retorikens metaspråk som ett användbart redskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)