Webbanvändbarhet- En studie av Idenets gränssnitt mot användaren

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för programvaruteknik och datavetenskap

Sammanfattning: Med dagens teknik är det lätt att publicera information på Internet som andra personer kan ta del av. Detta kan göras mer eller mindre användbart. Det finns mängder av teorier och guidelines för hur detta ska gå till. I denna rapport försöker vi reda ut om dessa teorier används i praktiken och hur det påverkar användaren. Vad är det egentligen som gör en webbplats användbar? Vi har främst koncentrerat oss på teorier och guidelines som rör hur man placerar information på ett användbart sätt samt hur man underlättar för användaren då de navigerar mellan de olika sidorna. För att undersöka huruvida olika teorier och guidelines tillämpas i praktiken har vi valt att närmare granska Blekinge Tekniska Högskolas intranät, Idenet. Genom användbarhetstester med användare, samtal med webbutvecklare och en egen undersökning av Idenets gränssnitt har vi försökt besvara följande frågor: Hur pass användbart är Idenet? Tillämpas de av oss utvalda teorier om användbarhet på Idenet? Stämmer teorierna med användarnas åsikter om Idenets gränssnitt? Vi kom fram till att vissa teorier tillämpas på Idenet och andra inte. Eftersom vi i samtalet med webbutvecklare fick veta att man inte direkt tillämpat några teorier och guidelines i utvecklings arbetet var det intressant att se att många teorier likväl kunde identifieras på Idenet. Samtidigt som Idenets gränssnitt talar emot vissa teorier och guidelines upplevdes det av användaren i det stora hela som lätt att använda. Användarens vana att använda Idenet tror vi har en stor betydelse i detta sammanhang. Det var också intressant att se att trots att användarna tyckte att Idenet var lätt att använda hade de många förslag på åtgärder som skulle förbättra Idenet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)