Lämna landet! : En kvalitativ studie om lärande, utveckling och egenmakt i ett kommunalt samverkansprojekt

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Ungdomsarbetslösheten är hög i Sverige. Som en följd av detta har Arbetsförmedlingen,Söderhamns kommun och Nordjobb startat samarbetet Jobbresan där de erbjuder kommunens ungaarbetslösa ekonomisk och praktisk hjälp med att etablera sig på den norska arbetsmarknaden. Denhär studiens syfte är att undersöka hur fem unga vuxna har upplevt sin medverkan i, och påverkanav, samverkansprojektet Jobbresan. Studiens fokus ligger på egenmakt och upplevelse av lärandeoch utveckling. Halvstrukturerade kvalitativa intervjuer har genomförts med fyra personer ochytterligare en person har lämnat en skriftlig redogörelse. Studiens resultat har belysts utifrån dettransformativa lärandeperspektivet. Resultatet visar att de fem deltagarna överlag upplever attdeltagandet i Jobbresan har påverkat dem positivt. Deltagarna upplever sig har fått ökade kunskaperom hur man etablerar sig i ett nytt land, rena yrkeskunskaper och nya upptäckter om sig själv ochsin förmåga. En utveckling verkar ha skett både gällande synen på sig själv och sin roll påarbetsmarknaden. Utifrån studiens resultat verkar även deltagarnas egenmakt har stärkts eftersom deär självständiga, har möjlighet att bestämma sina mål och har den övergripande makten över sinaliv. Fler studier behövs göras för att kunna uttala sig om Jobbresans effekt på sina deltagare överlag,detta eftersom studiens fem respondenter inte kan anses vara representativa för hela urvalsgruppen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)